Maleisie en Singapore - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Marjolein Dekker - WaarBenJij.nu Maleisie en Singapore - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Marjolein Dekker - WaarBenJij.nu

Maleisie en Singapore

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

14 Maart 2017 | Indonesië, Denpasar

Twee dagen voordat ik aan kwam in Kuala Lumpur was de halfbroer van Kim Jung Un vergiftigd op het vliegveld. Ik dacht dat er misschien extra maatregelen werden genomen door dit incident, maar helemaal niets van gemerkt. Tijdens de taxi rit begon de chauffeur in geuren en kleuren te vertellen over hoe en waarom het was gebeurd. Hij vertelde ook dat de taxi chauffeurs onderling hadden gelachen om het feit dat hij was vermoord door een vrouw en dat dit al gebeurd was in Maleisië.

De rit duurde ongeveer 1 uur naar het centrum van Kuala Lumpur. Ik verbleef in een hostel maar met mijn eigen kamer. Veel mensen gesproken over wat te doen in KL. De meeste waren op doorreis en hadden alleen China Town gezien. De volgende dag ging ik naar de Batu Cave. Het hostel lag vlakbij een metro station wat ideaal was om de stad mee rond te gaan.

Batu Cave is een grote grot ongeveer 15 km ten noorden van Kuala Lumpur. De grot bereik je via een hoge tap met 272 treden. Onderaan de trap staat een mega beeld van Murugan. Jaarlijks word hier het “Thaipusamfestival” gevierd. Helaas was ik voor het festijn een paar dagen te laat, het was net gevierd. Het schijnt een hele happening te zijn met oude tradities en veel eten.

In de avond had ik de Twin Towers bezocht. Vanaf een park dichtbij gelegen kan je heerlijk chillen en kijken naar de torens. Veel studenten van de fotografie opleiding hadden hun statief opgezet. Kuala Lumpur vond ik verder een zeer moderne stad. Veel shopping Malls en winkels. Iedereen spreek perfect Engels vergeleken met de andere Aziatische landen die ik heb bezocht. De reden is omdat het land was gekoloniseerd door Engeland en Maleisië op veel plekken nog de Engelse structuur van het onderwijs hanteren. Na het bezoek had ik gegeten in China Town. Deze straat is zeer druk maar erg leuk om vanaf een terras mensen te bekijken. Ik had eenden borst besteld en twee bier voor 20 Ringgit (€4) zo goedkoop heb ik het nog nooit gehad.

Wat ook fantastisch is, is de 7-eleven. Dit is een soort van Roel Box alleen dan groter. Deze winkel verkoop dat ook echt alles! Van verlengsnoeren, sigaretten, bier, maandverband tot tosti’s die gemaakt worden terwijl je wacht en ze zijn ook nog 24 uur open! In Thailand zijn deze winkels een soort van tempel voor de backpackers. Ik was heel blij dat ze deze winkels ook in Maleisië hebben, alleen het assortiment is iets beperkt.

Door naar de Cameron Highlands. Deze plek wordt veel bezocht door toeristen omdat het prachtige landschappen van vele theeplantages heeft. Het gebied ligt vrij hoog gelegen en heeft een koele temperatuur. Ik stapte de bus uit in me korte broek en tanktop en had het meteen mega koud. Het was zo’n 17 graden haha. In Kuala Lumpur was het 30+ dus dat was wel even een verschil. Ik verbleef in een hostel en had een één persoonskamer voor 35 ringgit (€7,-). De prijzen vergeleken met Thailand waren groot, Maleisië is zeer goedkoop.

Brommer gehuurd en besloot richting de theeplantage te rijden. De brommerverhuur meneer zei dat ik niet de berg op kon rijden met de brommer omdat de wegen niet goed zijn. Nou ik dacht, ik ben wel wat gewend dus ik kijk het wel even aan. Het weer was niet goed en had een flashback aan Vietnam omdat ik een lange broek, lange mouwen shirt en me regenjas aan had.

Toch was het mooi om door het gebied te rijden. De mist lag prachtig op de bergen. Ik reed gemakkelijk naar de top, de wegen in Vietnam, Cambodja en Laos zijn vele male erger en vond deze weg nog best goed. Ik kon helaas niet van het uitzicht genieten omdat ik niets zag door de wolken en de mist.

Penang is een groot eiland aan de westkust van Maleisië. De stad George Town is erg gewild door de vele street art. Ik ging met de bus die kant op en kwam rond het middag uur aan in Penang. Mijn hotel was iets buiten de stad gelegen wat achteraf erg vervelend was, doordat is steeds een taxi moest gebruiken om te gaan eten of iets doen in het centrum. Ik besloot een brommer te huren wat veel gemakkelijker was. Mijn verwachtingen van Penang waren iets anders dan de realiteit. Het is een mega stad met een klein leuk oude stadje. De stranden zijn niet mooi en hebben veel kwallen. Ik besloot de hill te bezoeken, om van het uitzicht te genieten.

Volgende dag ging ik naar de andere kant van Maleisië, de oostkant. Ik wilde een eilandje bezoeken, de Perhentian Islands. Veel mensen slaan dit eiland over omdat er een bepaalde tijd moesson is, met heel veel regen. Deze eindigt normaal gesproken eind maart pas, maar ik waagde het erop dat het weer beter was. Na zo’n 6 uur in de bus te hebben gezeten kwam ik aan bij Kota Baru. Vanaf daar de taxi richting de ferry.

Het was al best laat en ik had gelezen dat de laatste boot om 17:00 ging. Het was al 16:30, dus de taxi moest opschieten. Ik haalde 17:00 bij lange na niet maar er zaten wat mensen in de haven. Ik vroeg aan deze mensen, die ook toevallig de baas waren van de boten, of er een mogelijkheid was om toch naar het eiland te komen. Na veel onderhandelen kreeg ik een privé boot naar het eiland. Ik had wel het dubbele betaald dan normaal, maar ach.

Heerlijk eiland met prachtig helder water. Ik verbleef weer in een bamboe hut. Deze was iets minder van kwaliteit en de kakkerlaken liepen in me badkamer. Ik kreeg een soort van band met ze, en raakte er meer aan gewend en liet ze gewoon rustig zitten. (normaal zou Roeland de held zijn die ze weg haalde, maar nu moest ik toch iets anders verzinnen). De buren hadden elke avond film avond en via een beamer werd er een film gedraaid. Heerlijk in de open lucht naar een frans-Indische film gekeken met de voeten in het zand.

Na twee dagen heerlijk tot rust gekomen ging mijn reis verder naar de Taman Negara. Het tropisch regenwoud is het oudste ter wereld en ligt midden in het hart van Maleisië. Met de ‘Jungle’ trein ging ik vanaf noord-oost naar het midden van Maleisië richting Jerantut. Daar zou ik een nacht moeten blijven om de volgende dag met een boot naar de jungle te gaan. De trein was comfortabel omdat ik lang uit kon liggen in een bed. Ik was zeker de enige blanke op de trein en had veel bekijks. Na mate de avond viel kwamen ook gezellig verschillende torretjes langs lopen. Over me bed, over het plafon wat ik wat minder prettig vond en niet meer kon slapen. Om 02:00 arriveerde ik in Jerantut en liep bij het eerste hotel naar binnen voor een kamer.

Tijdens de boot toch richting de jungle ontmoete ik 3 jongeren waarvan 1 Nederlands meisje. We hadden afgesproken in de avond om wat te gaan eten en te bespreken of we eventueel met een groepje een jungle tocht konden doen. De groep vormde zich snel met meer mensen en hadden een leuke groep. De tocht zou 5 uur duren en besloten 9 uur af te spreken.

Pittige tocht omhoog en naar beneden. Ik kreeg halve wegen hoofdpijn ondanks ik al bijna 1,5 liter water had gedronken en hoopte dat we er bijna waren. In totaal 5 uur gelopen met heel veel zweten en veel bloedzuigers die we moesten ontwijken. We kwamen mensen tegen die waren gebeten en hadden bebloede sokken. De beestjes doen geen kwaad alleen het bloed vrij erg. Gelukkig hadden wij er geen, omdat we erg aan het opletten waren. Ze staan recht omhoog te dansen als cobra’s op de paden en zijn ongeveer net zo groot als een tandenstoker maar dan iets dikker.

We waren terug in het dorpje en ik ging gauw naar me hotel douchen. Mijn hoofdpijn werd zo erg dat ik me hart voelde kloppen in me hoofd. Ik had het zo warm dat een koude douche niet eens hielp. Dan maar even proberen te slapen. Na een kwartiertje sloeg het om in migraine en ging over me nek. Daarna viel ik gelukkig wel weer in slaap en na twee uurtjes slapen was de hoofdpijn gelukkig weg en mijn temperatuur gedaald. Heb ik weer..

Uiteindelijk nog een Nederlands meisje ontmoet en gingen met de drie ‘Dutchies’ richting Kuala Lumpur. In Kuala Lumpur gingen we alle drie een andere kant op en had contact gehouden met Eline om eventueel weer af te spreken in Yogjakarta omdat we daar dezelfde tijd waren.

Malakka was mijn volgende stad. Deze stad heeft veel Nederlandse geschiedenis wat mij erg boeide. Het lijkt een klein beetje op Italië met mooie kleine straatjes en stijlvolle gebouwen. Malakka was een Nederlandse Kolonie van 1641-1795. Verschillende gebouwen zoals het ‘Stadthuys’ , de katholieke kerk en een Nederlands begraafplaats zijn nog te bezichtigen als museum. Veel VOC voorwerpen staan opgesteld in het stadthuys. Ook de bakkerij is nog in zeer goede staat. Op de begraafplaats staan verschillende grafstenen met oud-Nederlandse teksten. Zeer indrukwekkend allemaal.

Singapore! Het is duur! Maar voor twee dagen heb ik me zeer vermaakt en me ogen uitgekeken. De vele gebouwen gezien en genoten van een biertje bij de skybar van Het Marina Bay Hotel (20,- SD). Alles is zo georganiseerd en schoon dat het bijna lijkt of je in de toekomst terecht bent gekomen.

Tevens is dit mijn laatste verslag. Na een stukje van Java te hebben gezien, waaronder twee vulkanen, ben ik momenteel om Bali en ga vakantie vieren! Haha. Ik wil jullie bedanken voor het lezen van mijn verslagen en zie jullie snel weer in Ilpendam!

Liefs Marjolein


  • 14 Maart 2017 - 14:59

    Chris En Nan:

    Lieve Mar,
    Dank je wel voor je prachtige reisverslagen.
    Die vakantie heb je wel verdiend.
    Rust lekker uit en geniet nog van deze weken samen met Tim.
    Trek wel een lange broek en jas aan op de terugreis (Hi, hi)!
    Liefs van ons beide, Chris.
    ps boerenkool als je terug bent?

  • 14 Maart 2017 - 15:18

    Frida:

    Lieve Marjolein ,
    Wat zal ik de verhalen van onze Freek Vonk missen .
    Spannend , durf en toch geen risico s (?) .

    Tim komt er aan ,wens jullie een fijne vakantie .

    Later !!!

  • 14 Maart 2017 - 17:07

    Michiel:

    Wat een mooi verhaal Marjolein... Lekker geschreven; ik zie het zo voor me afspelen.
    Zeker die kakkerlakken. Goed advies om ze gewoon te gedogen.. Je ontkomt er immers niet aan... Dan maar een vriendschapsrelatie.

  • 14 Maart 2017 - 17:34

    Joke:

    Hartelijk dank Marjolein op deze manier lijkt het net of het niet zolang heeft geduurd, nu nog genieten met Tim.

  • 15 Maart 2017 - 08:14

    Durie Kok:

    Wat een prachtig verhaal Marjolein ,geniet nog maar even met Tim het zit er bijna op.Groetjes Durie Kok.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

3 op rijst

Een reis door Zuid- Oost Azië

Recente Reisverslagen:

14 Maart 2017

Maleisie en Singapore

28 Februari 2017

Krabi - Koh Lanta - Phuket

13 Februari 2017

Zuid Thailand

24 Januari 2017

Noord-Laos

17 Januari 2017

Vietnam
Marjolein

Verslag van een reis door Zuid- Oost Azië

Actief sinds 24 Okt. 2016
Verslag gelezen: 1425
Totaal aantal bezoekers 10447

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2016 - 31 Maart 2017

3 op rijst

Landen bezocht: