Koh Chang en Koh Kut - Reisverslag uit Trat, Thailand van Marjolein Dekker - WaarBenJij.nu Koh Chang en Koh Kut - Reisverslag uit Trat, Thailand van Marjolein Dekker - WaarBenJij.nu

Koh Chang en Koh Kut

Door: Marjolein en Roeland

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

07 November 2016 | Thailand, Trat

Koh Chang
Ongeveer 4,5 uur rijden is het naar de haven van Trat. Daar gaan we met de boot over naar Koh Chang. Door een luxe mini-bus werden we om 06:00 opgehaald. Dit keer was het een 10 personen busje wat een stuk aangenamer was.

Rond 11:30 kwamen we bij de haven aan. De boot is vrij groot. Er passen ongeveer 40 auto’s op. Als je aan de boot van Texel denkt, dan delen door 4, uit de jaren 50, kom je een beetje in de buurt.

Koh Chang oogt bij het aanmeren als Jurassic Park. Bergachtig gebied, met alleen maar bomen. De begin tune kan er zo bij. We nemen een taxi, nou zeg maar een pickup truck met twee bankjes achterin, richting een hotel. We verblijven op White Sand Beach in Sanga Arun Bugalows. Prima huisjes op het strand.

Het is niet het hoog seizoen op het eiland. Het is mooi rustig en stil. Ook hier weinig muziek en feest door middel van het overlijden van de Koning. Het prachtige witte strand ligt er prima bij. De zon schijnt en het is een graadje of 30 met een zacht briesje uit zee. Het voelt iets koeler dan op het vaste land.

Maar daar was de regen al weer. In een mum van tijd komt het met bakken uit de hemel, met flinke onweersklappers. Het is een mooi gezicht boven de zee.

Brommer gehuurd en richting de waterval. In Thailand rijden ze aan de linker kant dus was even opletten geblazen maar, het went snel. Langs verschillende olifanten farms reden we verder. De tocht naar de waterval was zo’n 500m lopen door het woud, over stenen en keien. Aangekomen bij de waterval gingen we zwemmen. De vissen waren zeer aanwezig en kregen een gratis Dr. Fish behandeling. Het was wel lachen als er nieuwe mensen het water in stapte en dat niet wisten. Gillen dat ze deden.

Tattoo dag. Ik had om 12 uur afgesproken. Jack, de tatoeëerder, had al een mooie schets gemaakt. Na wat aanpassingen ging hij aan de gang. De tattoo wordt met de hand gezet. Een naald en een ijzeren pen. Na 3,5 uur stond hij erop. De jongens gingen ondertussen met de scooter op pad. Naar verschillende mangroves en uitkijk punten. Er was een mooi (zeg maar smerig) authentiek vissersdorpje, hier hielden ze onder andere een arapaima van zo’n anderhalve meter in een bak water. Voor als je trek had.

We hadden bedacht om naar Koh Kut te gaan. Dit is een eiland iets verder op. Je kan hier alleen komen door middel van een speedboat. Na een tocht van 1,5 uur, met een motor van 250 pk (die onderweg nog uitviel) kwamen we op Koh Kut. Het eiland is veel minder bevolkt en rustiger dan Koh Chang.

We hadden geboekt bij een Guesthouse wat spotgoedkoop was. De kamer zag er ook wel goedkoop uit en hadden ook geen airco. Slapen met de fan aan dus.

Watervallen bezoeken. Het eiland heeft 4 watervallen, waarvan we er 3 hebben bezocht. De lokale mensen winnen hun water uit de waterval. Dit wordt gebruikt voor het douchen en wassen. Leuke wegen om er heen te rijden, niet allemaal verhard dus goed sturen met de brommer om niet te vallen. Onderweg kwamen we ook langs een 500 jaar oude boom. Dit was wel indrukwekkend. De wortels staken aan alle kanten omhoog en sommige waren hoger dan dat Roeland lang is.

Ze hebben hier leuke en gore beestjes op het eiland. Tijdens het avondeten een gekko gezien van ongeveer 30 cm. Die leek wel nep. Maar tussen de waslijnen door van het Guesthouse een heerlijke spin van ongeveer een vuist groot. Eerste nacht zijn Mike en ik heerlijk gebeten door bedvlooien. Ik had een stuk of 12 beten. Eerst dachten we dat het bedbugs waren maar aan de wondjes te zien bleken het toch bedvlooien. Gelukkig kregen we een andere kamer de dag daarna. Volgende dag geen plekjes meer erbij gekregen, dus maar hopen dat ze in de andere kamer zijn gebleven.

Naast het Guesthouse zit een soort van hippe bar, Bartist genaamd. Hier verblijft/werkt een Duitser waar we mee aan de praat raakte. Hij vroeg of we mee wilden op een boot om te gaan vissen op zee. Ik zag de bui al hangen. Ik op zee, stilliggenderweg, dat is spijgen geblazen. De jongens gingen wel met de boot mee, met nog een stel van het Guesthouse.

Na een kort tochtje uit de ‘haven’ werden de eerste lijntjes uitgegooid, dit was geen succes. Een stuk verderop kwamen de vissen continue aan de lijn omhoog. Diervriendelijk als men er is, werd de haak gewoon met hard trekken eruit gewerkt. De vis werd dan netjes in een emmer gelegd.

Na het vissen werd op een andere plek, meer aan de kust gelegen, gesnorkeld. Dit was een succes, veel leuke vissen, koraal en rare beesten (enorme vlezige wormen die langzaam over de grond kruipen). Na het snorkelen werd er aangelegen op een verlaten strandje, daar ging de kapitein per direct een vuurtje stoken om de, soms nog levende vissen, op het vuur te leggen. De beesten werden daarna opgegeten en smaakten erg goed. Mike vond het geweldig, dol op vis met graten als hij is. Na wat ontspanning werd de tocht huiswaarts ingezet.

next stop Cambodja

• 07 November 2016 - 13:42

Hans Dekker:

dag marjolein
    prima verslag
    reis in gedachte met jullie mee
    misschien onderstaande in het verlag bijvoegen?
    vrgr hans
    De arapaima (Arapaima gigas) is een vis, afkomstig uit Brazilië, en is een van de grootste zoetwatervissen ter wereld.
    In Thailand is hij uitgezet voor de sportvisserij, doch dit bedreigt de inheemse vissoorten, daar deze vis een geduchte rover is.

• 07 November 2016 - 17:25

Tante Wil:

Wat leuk om jullie reis zo mee te maken,,tis een feest zo te lezen..genieten.

• 07 November 2016 - 19:08

Joke:

Hartelijk dank voor dit verslag wij genieten mee.

• 07 November 2016 - 20:16

Frida:

zo te lezen gaat het goed met de reizigers ,
    Mooi om te lezen en de aanvulling (2 voor12 ) van Hans maakt een compleet verhaal .
    Kijk uit naar de volgende en ...........voorzichtig op de brommert .
    Groet

• 07 November 2016 - 23:38

Erna:

Mooi om jullie zo te kunnen volgen .....je schrijft leuk en fijn om te zien dat jullie een hoop zien !! Je hebt een prachtige tattoo laten zetten .....mooie herrinnering voor later !! Blijf genieten met z'n drie !! Xx

• 08 November 2016 - 21:13

Joke De Ruijter.:

Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen! Geniet!!!!!!!!!!! X

• 09 November 2016 - 21:45

Tieka:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Ik geniet vooral van de verhalen over alle lekkere beesten (hebben jullie een foto van die spin?). Benieuwd wat jullie nog meer gaan zien!