Phnom Penh en Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marjolein Dekker - WaarBenJij.nu Phnom Penh en Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marjolein Dekker - WaarBenJij.nu

Phnom Penh en Siem Reap

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

24 November 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

We vielen precies in een festival van Cambodja, het waterfestival. Hier wordt gevierd dat de stroming van de rivier draait. Er worden 3 dagen boot races (roeiraces) gehouden. In deze boten zitten soms wel meer dan 50 mensen te roeien. In de avonden voeren boten met mega verlichte afbeeldingen over de rivier met hele slechte muziek.

‘Slechts’ 500.000 mensen trokken naar de stad om dit mee te maken. Een paar jaar geleden waren dit nog 1 miljoen mensen, maar toen zijn er vele mensen platgedrukt en omgekomen.

De veiligheidsmaatregelen zijn daarom aangescherpt door onder andere straten dicht te houden voor verkeer. Het was echt druk, het leek wel koningsdag. Elke avond was er ook vuurwerk met beste knallen.

We bezochten het Tuol Sleng-museum. Tijdens het regime van Pol Pot, werd dit schoolgebouw gebruikt voor andere doeleinde. In dit gebouw hield de Rode Khmer zijn gevangenen. Hier werden zij gemarteld en vermoord. Bij elkaar zijn er ongeveer 2,5 miljoen mensen omgekomen. Mensen die opgeleid waren, een bril droegen, nette kleding droegen of een buitenlandse taal spraken konden rekenen op een executie na uitgebreide marteling.

Het was erg indrukwekkend en best shocking wat daar allemaal heeft afgespeeld. We kregen een headset met Nederlandse vertaling, hierdoor was alles duidelijk te volgen.

Niet iedereen werd vermoord in Tuol Sleng. Vanuit daar werden er ook veel mensen met trucks gebracht naar Choeung Ek, ook wel The Killing Fields of velden des doods genoemd. Dit is ongeveer 15 km vanaf het centrum van Phnom Penh. We reden er heen met een tuk-tuk. Deze man reed ons de hele dag rond voor 16 dollar.

Bij de Killingfields was er weer Nederlandse vertaling, wat zeer prettig was. We liepen rond in het gebied en luisterde naar de verhalen die verteld werden. Op dit landgoed zijn de massagraven nog duidelijk te zien. Er waren verschillende flinken kuilen (kraters) naast elkaar. Er werd al van te voren vermeld dat er eventueel nog restanten van botten uit de grond konden steken. Elke maand worden er nog steeds botten gevonden en geborgen. Wij hebben nog een onderkaak gezien. Dit zijn wel echt de momenten dat je stil staat wat hier is gebeurd. Onwerkelijk.

Op deze plek zijn minimaal 20.000 mensen omgebracht waaronder ook baby’s en kinderen. Deze werden doodgeslagen met hun hoofd tegen een boom (the killingtree), waarbij de moeder moest toe kijken. Ik moest wel een paar keer slikken terwijl ik het verhaal aanhoorden.

Midden in het gebied staat een monument, een hoge toren. Hier liggen de vele schedels en botten die zijn opgegraven. Gesorteerd op vrouw, man en kinderen. Ook zie je verschillende trauma’s in de schedels. Sommige hebben een kogel gat. De meeste hadden een heel stuk eruit, waarschijnlijk geslagen was met een hard voorwerp of een machete. De reden was om kogels te besparen, die waren prijzig.

Siem Reap
Na een bus tocht van ongeveer 6 uur kwamen we aan in Siem Reap. De bekende stad van het grootste religieuze monument in de wereld, Angkor Wat. We hadden besloten om vroeg heen te gaan om de zonsopgang te kunnen zien. 4:30 werden we opgehaald door onze tuk-tuk gids. Wij dachten dat het dan niet zo druk zou zijn, maar er waren zat mensen die dezelfde plannen hadden als wij. Erg mooi allemaal.

Mike filmde de zonsopgang en had zijn telefoon op een statief gezet dichtbij de ruïne. Kwam er ineens een aap uit de bosjes gerend en liep op zijn telefoon af. We stonden ongeveer 20m er vanaf te kijken. Mike wist niet hoe snel hij naar zijn telefoon moest rennen. Dit was erg grappig om te zien, de aap had hem niet gepakt.

De zon was opgekomen en de tour ging verder. We waren natuurlijk hartstikke vroeg en sommige ruïnes waren nog niet eens open. Even wat gegeten en we hebben vervolgens verschillende tempels bekeken.

De tempels zijn eigenlijk 100% gebouwd uit twee verschillende steensoorten. In elk blok zitten meerdere gaten, deze werden gebruikt om het blok te verplaatsten door middel van een touw of stok er doorheen te plaatsen. Tijdens de bouw werden ook olifanten gebruikt om de stenen te vervoeren.

In één tempel waren nogal veel apen aanwezig. Deze zijn wel redelijk mensen gewend maar toch moet je voorzichtig zijn. We liepen een trap af, ik liep voorop, en daar was ineens een aap van ongeveer 40cm die wel interesse had in Roeland zijn ananas. Roeland had een gesneden ananas in een plastic zakje in zijn hand waar de aap aan begon te trekken. Ik bekeek het van onderaf en Mike van bovenaf. De ananas vloog uit het zakje door de lucht met een boog naar beneden. Daarna pakte de aap de ananas en begon die lekker op te eten op de trap. Het zag er zo grappig uit, vooral die kop van Roeland die het eerst niet verwachte. Ik heb zo hard gelachen. Ja en toen moest Mike nog even naar beneden, en hij had nog mango bij zich. Mike durfde niet echt meer en gooide eerst zijn mango maar naar beneden. De aap had geen interesse. De mango bleek achteraf nog groen te zijn, de aap had dit vermoedelijk al gezien. Zo werden wij op alle fronten afgetroefd door de aap.

De bomen in het gebied zijn fascinerend. De bomen groeien over de ruïnes heen en gaan hun eigen weg. Deze zijn veel sterker dan de ruïnes. Er worden uit veiligheid ook wel een aantal bomen verwijderd voor instortingsgevaar.

De ruïnes worden nog steeds als tempels beschouwd. Daarom moest je als vrouw je schouders en knieën bedekken voordat je naar binnen kon. Als man moet je je schouders bedekken. Mike en ik hadden hier even niet aan gedacht en hadden dus blote armen. Wij naar zo’n souvenirs-tentje die bij de ingang stond gegaan om een shirt uitzoeken. Mike stond aan de andere kant van het doek en had toevallig het zelfde shirt uitgekozen zonder dat we elkaar zagen. Dat was wel lachen. Nu nog voor dezelfde fleecetrui en bergschoenen voor het ultieme toeristengevoel, haha.

Siem Reap is verder een kleine stad maar super toeristisch door Angkor Wat. De populaire Pub Street is hier dan ook aanwezig. De verschillende bars doen een wedstrijd wie de hardste bas heeft. Niet echt aan ons besteed en wij zijn daarom lekker in een andere straat gaan zitten.

Next stop: Battambang. We werden opgehaald bij ons hotel en ja hoor; Roeland zijn slippers gestolen. Nadat het eerste paar met de rivier was mee gestroomd is dit paar nummer twee dat weg is. Ben benieuwd hoeveel er nog volgen.. haha.

• 24 November 2016 - 17:37

Frida :

Dank voor jullie verhaal .
    Hier wordt je soms niet vrolijk van maar het is de realiteit .
    Er zijn vorige week nog wat oud strijders veroordeeld .

Tip voor Roeland : veter schoenen .

Jongens voorzichtig en geniet .

Ps Robin lacht zo lief met zijn kleine tandloze bekkie .
    Groet

• 24 November 2016 - 18:04

Joke Dekker:

3oprijst hartelijk dank voor weer een interessant verhaal en wat voor een bijzondere reis jullie maken, blijf genieten en onwijs veel nieuwe dingen meemaken.

• 24 November 2016 - 21:46

Tieka:

Roeland is toch nooit iets kwijt of vergeten, haha. Verder een heel indrukwekkend verhaal, die killing tree... Afschuwelijk

X Tieka
    Hannah wil graag even 'habuuuuh pa pa pa pa' zeggen, bij deze!

• 25 November 2016 - 08:59

Marianne:

Hoi Marjolein en (Roeland en Mike ik ken jullie niet maar dat komt nog wel) Ik moet wel lachen om jullie kapriolen met DE AAp. Ik vind het prachtig om te lezen. En wat deze belevenissen voor jullie betekenen. Daar kan geen geschiedenis les tegenop. Ook voor de lezer niet denk ik.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag ( het leest heerlijk je kunt het wel uitgeven aan een reisblad Marjolein)
    Lieve groet Marianne

• 25 November 2016 - 09:36

Pankie Achterberg:

Mooi en zeker ook triest verhaal. Maar, je verwacht het niet :-), een kleine kanttekening over het roeien. Ik heb de plaatjes goed bekeken en ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat het hier meer om kanoen gaat. Een sport die natuurlijk niet in verhouding kan staan tot de edele roeisport. Dat ze het met z'n vijftigen doen is dan wel weer indrukwekkend.

Keep up the good mood!

• 29 November 2016 - 15:22

Joke:

Hoi, ik vind Cambodja het meest indrukwekkende land. Ik heb nergens in de wereld zo de oorlog gevoeld als daar. Je moet er geweest zijn omdat te begrijpen. Ook Angkor Wat is niet te bevatten, zo groot en oud. Jullie schrijven weer heerlijk. Geniet lekker, zo kunnen wij stiekem meegenieten. X